Aktualności

2023-07-26 15:03

Helenówek zmieni oblicze

MPK-Łódź podpisało umowę na przebudowę ponad stuletniej zajezdni na Helenówku. Nieczynna dziś zajezdnia zmieni się w nowoczesny Zakład Techniki, w którym będą naprawiane i modernizowane łódzkie tramwaje.

Niemal cały teren, na którym znajduje się dawna zajezdnia, przejdzie gruntowną przebudowę. Zachowane i wyeksponowane zostaną jednak jej zabytkowe elementy.

helenowek_3_web.jpg
helenowek_4_web.jpg
helenowek_5_web.jpg


W przetargu na przebudowę zajezdni startowało dziewięć firm. Najlepszą ofertę złożyła firma INKOMET.

Nieczynna już zajezdnia nadal będzie służyła tramwajom. Przeniesiony zostanie tam Zakład Techniki MPK-Łódź, który obecnie mieści się przy ulicy Tramwajowej. To w nim są m.in. naprawiane, modernizowane i malowane łódzkie tramwaje, a także produkowane części i podzespoły związane z eksploatacją taboru. Pracownicy MPK są wstanie niemal całkowicie rozebrać pojazd i zbudować go od nowa. Nowoczesne warsztaty i narzędzia zwiększą jeszcze ich możliwości i usprawnią prowadzenie prac.

To długo wyczekiwana inwestycja. Największa w historii MPK inwestycja w nieruchomość. Mamy doskonałą załogę wykształconą i przygotowaną do świadczenia bardzo specjalistycznych usług w zakresie remontów, napraw i modernizacji. Bez tego zakładu, bez tych ludzi nie bylibyśmy wstanie funkcjonować w ramach przewozów tramwajowych – mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.

Nowoczesny Zakład Techniki będzie z pewnością stanowił dużą wartość dodaną dla funkcjonowania komunikacji miejskiej w Łodzi. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych – mówił Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi.

2023.07.26_helenowek_mg_1778_obr_web.jpg
2023.07.26_helenowek_mg_1772_obr_web.jpg
2023.07.26_helenowek_mg_1730_obr_web.jpg


Obecny budynek zostanie całkowicie zmodernizowany z zachowaniem jego zabytkowych elementów. Dobudowane do niego zostaną m.in. dwa skrzydła, które będą nieco odsunięte i cofnięte względem ulicy Zgierskiej. Przebudowany zostanie także budynek dawnej portierni.

Moja firma po 30 latach działalności doczekała się tak wspaniałej inwestycji. Dołożymy wszelkich starań, aby wszystko poszło jak najlepiej. Od jutra przejmujemy plac budowy – mówił Jan Skubisz, prezes firmy INKOMET.

W nowym zakładzie od strony wschodniej znajdować będzie się część napraw bieżących, z której po oględzinach i pracach wstępnych tabor będzie mógł opuścić teren zakładu bądź, w przypadku większych awarii, suwnicą zostanie przetransportowany do części napraw głównych. W zależności od zakresu prac zostanie umieszczony na odpowiednim stanowisku. W hali przewiduje się m.in.: naprawy bieżące, montaż czysty, warsztat elektryczny, warsztat mechaniczny, śrutownię, lakiernię, stolarnię, spawalnię, demontaż, myjnię, pomieszczenia magazynowe, narzędziownie i pomieszczenia pomocnicze.

helenowek_176_web.jpg
helenowek_183_web.jpg
helenowek_225_web.jpg


W obiekcie praca będzie mogła być prowadzona w systemie dwuzmianowym przy łącznym zatrudnieniu 200 pracowników produkcyjnych i 25 biurowych. Prowadzone będą tam zarówno naprawy bieżące pojazdów, jak również modernizacje i remonty kapitalne tramwajów, a także renowacje wagonów historycznych. Ponadto w zakładzie będą produkowane i regenerowane podzespoły taboru tramwajowego i autobusowego.

Na terenie zakładu przewidziano także elementy małej architektury: ławki, donice z zielenią ozdobną, kosze na śmieci, stojaki na rowery.

W eksponowanym miejscu dawnych torowisk od strony ul. Zgierskiej zlokalizowano historyczną przesuwnicę tramwajową (po przeniesieniu z istniejącego zakładu przy ul. Tramwajowej) z umieszczonym starym tramwajem.

Zajezdnia Helenówek (znajdująca się obecnie przy Zgierskiej 256) powstała w 1922 roku jako czołowa zajezdnia ŁWEKD (Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych). Funkcjonowała do 2012 roku.

Inwestycja będzie kosztowała 129 mln złotych i potrwa 24 miesiące od momentu podpisania umowy.