Aktualności

2019-07-16 13:46

Witamy Solarisy IV generacji!


Artykuł archiwalny

Witamy Solarisy IV generacji!

Dziś (16.07.2019) na ulice Łodzi wyjechały pierwsze Solarisy IV generacji – spotkać je można na liniach 50, 70, 75, 86 i Z2. Wkrótce dołączą do nich pozostałe. 46 nowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów Solaris Urbino zasiliło tabor MPK-Łódź: nowe jednostki trafiły zarówno do zajezdni Nowe Sady, jak i do zajezdni Limanowskiego. Pierwsza z nich zyskała 20 przegubowych autobusów i 14 autobusów solo, a druga 12 autobusów solo.

solaris_img_9896.jpg
solaris_img_4951.jpg
solaris_img_4956.jpg


Przegubowe Urbino 18 mają 135 miejsc ogółem, w tym 38 siedzących. Natomiast modele Urbino 12 (solówki) mogą pomieścić 85 pasażerów, z czego 26 będzie miało miejsca siedzące. Wszystkie autobusy są w 100 proc. niskopodłogowe, wyposażone w automaty biletowe i klimatyzację. Nowością są panele fotowoltaiczne zamontowane na dachach 20 autobusów. Nie wyposażono w nie wszystkich 46 autobusów, ponieważ MPK-Łódź chce przetestować to rozwiązanie.

Na potrzeby Łodzi autobusy zostały wyposażone w system fotowoltaiki, czyli mają panele słoneczne na dachu oraz w system rekuperacji – mówi regionalny dyrektor ds. sprzedaży w Solaris Bus and Coach, Krzysztof Musiał – służy on do odzyskiwania energii hamowania, czym wspomaga system elektryczny autobusu.

Panele fotowoltaiczne mogą zasilać w prąd takie urządzenia, jak kasowniki czy biletomaty i tym samym redukować zapotrzebowanie na prąd, który standardowo wytwarzany jest w pojeździe z pracy silnika spalinowego.

solaris_img_4968.jpg
solaris_img_4960.jpg
solaris_img_4971.jpg


MPK-Łódź zdecydowało się po raz kolejny na formę wynajmu Solarisów. Ostatnią taką umowę podpisano w 2014 r. Dzięki dziesięcioletniej umowie najmu Spółka zna koszty utrzymania pojazdów i ma pewność, że dostawca zapewni ich prawidłowe serwisowanie przy użyciu oryginalnych części. Po dziesięciu latach MPK-Łódź będzie mogło kupić autobusy za tzw. wartość końcową, ale nie musi korzystać z tej opcji. Umowa na dziesięcioletni najem autobusów wraz z ich serwisowaniem opiewa na ponad 125 mln zł brutto.

Nowe Solarisy zastąpią wysłużone autobusy marki Volvo i Jelcz. Obecnie po Łodzi kursuje 149 autobusów marki Solaris. To blisko 37 proc. wszystkich łódzkich autobusów.


IV generacja Solarisów Urbino
- lżejsza od poprzedniej generacji, a tym samym bardziej ekologiczna (zużywa mniej paliwa na 100 km),
- więcej dostępnych miejsc bezpośrednio z niskiej podłogi,
- ma w środku więcej światła - obniżona linia szyb,
- lepsza widoczność dla kierowców i lepszy komfort jazdy - nowe rozwiązania w obszarze zawieszenia

Autobus składa się średnio z około 2500 różnych części. W całości jest skonstruowany przez grupę inżynierów Solarisa. Nowa generacja Solarisa Urbino w 2017 zdobyła międzynarodowy tytuł Bus of The Year - czyli najlepszego autobusu miejskiego w Europie. Do tej pory w ponad 700 miastach na świecie w 32 państwach jeździ łącznie już blisko 18.000 Solarisów, m.in. w Dubaju, na wyspie La Reunion, czy na Martynice.