MPK-Lodz Spolka z o.o.

MPK-Lodz Co. LTD

information services

  • RSS
  • MPK on facebook

    MPK on facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Newsletter
  • polski
  • English

Timetable changes

Od dnia 5 stycznia 2019r.(sobota) zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 10B

more

Od dnia 2 stycznia 2019 r. zmianie ulegnie trasa wybranych kursów linii 84A

- jednocześnie od dnia 2 stycznia 2019 r. zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 84B

more

Od dnia 2 stycznia 2019 r. zmianie ulegnie trasa autobusu linii 60D

more

Od dnia 2 stycznia 2019 r. zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 3, 12, 15, 16, 60A, 60B, 60C, 63, 86A, 86B

more

Od dnia 1 stycznia 2019 r. zmianie ulegną rozkłady jazdy autobusów linii 51A, 51B, 66

more

Od dnia 1 stycznia 2019 r. zmianie ulegną trasy linii 91A, 91B, 91C

more

Od dnia 1 stycznia 2019 r. zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 8, 9A, 9B, 53A, 53B, 53C, 53D, 53E, 57, 68A, 68B, 75A, 75B, 75C, 87A, 87B, 90A, 90B, 90C, 91A, 91B, 91C, 94, G1, G2, Z13

more

Od dnia 22 grudnia 2018 r. trasa autobusowej linii 72 zostanie podzielona na dwa warianty 72A, 72B

- jednocześnie ulegnie zmianie trasa linii 92
- zawieszone zostaną autobusowe linie 72D i Z72

more

Od dnia 1 grudnia 2018 r. zmianie ulegną trasy autobusów linii 54A, 54B, 54C, 54D

more

Od dnia 25 listopada 2018 r. (niedziela) zmianie ulegnie trasa autobusu linii Z2

more

Od dnia 1 października 2018,r., zmianie ulegną trasy autobusów linii 54A, 54B, 54C, 54D, 55, 60A, 60B, 60C, 60D

more

Od dnia 19 sierpnia 2018 r. do odwołania (linia nocna od nocy 18/19 sierpnia br.) ulegną zmianie trasy linii 4, 13, 14, 55, 75A, 75B, N8

- ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 2, 3, 8, 9B, 10B, 15, 70, 96
- uruchomione zostaną autobusowe linie 75C, Z13

more

Od dnia 19 marca 2018 r. (poniedziałek) zmianie ulegną trasy autobusów linii 77

more

Timetables Trams Buses Nights
Timetables for:
My lines
Plan your trip

Aktualności

2018-09-17 10:27

Wycieczka rowerowa „70 lat komunikacji autobusowej w Łodzi”

Wycieczka rowerowa „70 lat komunikacji autobusowej w Łodzi”, zorganizowana przez MPK-Łódź i Zieloną Łódź, odbyła się 16 września 2018 roku. Na przejeździe pojawiło się ok. 40 osób, które podczas przejazdu po południowej części Łodzi miały okazję zapoznać się z historią łódzkich autobusów.

Rowerzyści spotkali się w parku im. Ks. J. Poniatowskiego, skąd o godz. 12:15 ruszyli na południowy wschód. Pierwszym przystankiem był plac przy ul. Wólczańskiej 232 – dziś niepozorny parking, a przed wojną – ważny dworzec autobusowy, uruchomiony w 1930 roku, zwany czasem „południowym”. Stąd, od 1937 roku, odjeżdżały autokary ŁWEKD do Piotrkowa i Sulejowa. Następnym przystankiem był plac Niepodległości, gdzie bieg zaczynała linia „A”, uruchomiona 11 października 1948 roku (datę tę przyjmuje się za początek komunikacji autobusowej w Łodzi). W późniejszych latach bieg kończyła tu linia 57 i wiele innych, a obecnie to ważny węzeł komunikacyjny.

Następnie uczestnicy wycieczki pojechali w rejon ul. Kraszewskiego, gdzie w latach 1961-2008 funkcjonowała zajezdnia autobusowa. Teraz znajduje się tu market oraz centrum handlowe, ale pamiętać należy, iż 21 stycznia 1961 roku oddano tu do użytku pierwszą zajezdnię autobusową z prawdziwego zdarzenia. 22 marca 2008 roku wyjechał stąd ostatni autobus liniowy. Zarys pierwotnej hali jest widoczny pomimo przebudowy obiektu. Kolejnym obiektem na trasie była autobusowa pętla Chojny, ważna krańcówka w okresie pierwszych lat funkcjonowania komunikacji autobusowej – stąd od połowy lat 50. XX w. odjeżdżały linie 54 (przemianowana „A” do Józefowa), 55 (do pętli Paradna/Wołodyjowskiego) oraz od 1957 roku – 59 (na Kurczaki).

W tempie spacerowym uczestnicy wycieczki przejechali trasą pierwszej linii autobusowej „A”, odwiedzając po drodze „starą” ul. Rzgowską, kończąc w rejonie CZMP. W miejscu, gdzie Trasa Górna (ul. Bratoszewskiego) łączy się z ul. Rzgowską, znajdowała się pętla autobusowa w Józefowie (dziś ta okolica zmieniła się znacząco). Stąd było już blisko do krańcówki Paradna/Wołodyjowskiego, która w początkach komunikacji autobusowej miała ogromne znaczenie. Kończyła tam bieg linia 55 (z Chojen) oraz od 1959 – linia 62 (z Dubois), tym samym był to węzeł przesiadkowy dla podróżujących pomiędzy Rudą a Chojnami. Obecnie teren krańcówki, dwukrotnie przebudowanej, zasłonięty jest ekranami dźwiękochłonnymi.

Kolejne dwa przystanki to zajezdnie związane z trakcją autobusową. Najpierw uczestnicy wycieczki zatrzymali się przy skrzyżowaniu ul. Siostrzanej i Granicznej, gdzie powstać miała zajezdnia autobusowa. Prace studialne nad adaptacją obiektu do potrzeb bazy rozpoczęto w połowie lat 80. XX w., pod koniec dekady ruszyły prace budowlane. Niestety, na początku lat 90., w dobie przemian ustrojowych, projekt zarzucono. Ostatnim przystankiem na trasie była zajezdnia Chocianowice, działająca nieprzerwanie od 1901 roku remiza tramwajowa. W latach 1934-1939 gościła pod swoim dachem autokary ŁWEKD, a w okresie od 1948 do 1959 roku – autobusy debiutującej łódzkiej komunikacji autobusowej.

O historii łódzkich autobusów opowiadał Bartosz Stępień z Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź, a każdy uczestnik otrzymał rocznicowe materiały informacyjne i drobne gadżety.

 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.