Aktualności
2018-09-17 10:27
Wycieczka rowerowa „70 lat komunikacji autobusowej w Łodzi”
Artykuł archiwalny
Wycieczka rowerowa „70 lat komunikacji autobusowej w Łodzi”, zorganizowana przez MPK-Łódź i Zieloną Łódź, odbyła się 16 września 2018 roku. Na przejeździe pojawiło się ok. 40 osób, które podczas przejazdu po południowej części Łodzi miały okazję zapoznać się z historią łódzkich autobusów.
Rowerzyści spotkali się w parku im. Ks. J. Poniatowskiego, skąd o godz. 12:15 ruszyli na południowy wschód. Pierwszym przystankiem był plac przy ul. Wólczańskiej 232 – dziś niepozorny parking, a przed wojną – ważny dworzec autobusowy, uruchomiony w 1930 roku, zwany czasem „południowym”. Stąd, od 1937 roku, odjeżdżały autokary ŁWEKD do Piotrkowa i Sulejowa. Następnym przystankiem był plac Niepodległości, gdzie bieg zaczynała linia „A”, uruchomiona 11 października 1948 roku (datę tę przyjmuje się za początek komunikacji autobusowej w Łodzi). W późniejszych latach bieg kończyła tu linia 57 i wiele innych, a obecnie to ważny węzeł komunikacyjny.
Następnie uczestnicy wycieczki pojechali w rejon ul. Kraszewskiego, gdzie w latach 1961-2008 funkcjonowała zajezdnia autobusowa. Teraz znajduje się tu market oraz centrum handlowe, ale pamiętać należy, iż 21 stycznia 1961 roku oddano tu do użytku pierwszą zajezdnię autobusową z prawdziwego zdarzenia. 22 marca 2008 roku wyjechał stąd ostatni autobus liniowy. Zarys pierwotnej hali jest widoczny pomimo przebudowy obiektu. Kolejnym obiektem na trasie była autobusowa pętla Chojny, ważna krańcówka w okresie pierwszych lat funkcjonowania komunikacji autobusowej – stąd od połowy lat 50. XX w. odjeżdżały linie 54 (przemianowana „A” do Józefowa), 55 (do pętli Paradna/Wołodyjowskiego) oraz od 1957 roku – 59 (na Kurczaki).
W tempie spacerowym uczestnicy wycieczki przejechali trasą pierwszej linii autobusowej „A”, odwiedzając po drodze „starą” ul. Rzgowską, kończąc w rejonie CZMP. W miejscu, gdzie Trasa Górna (ul. Bratoszewskiego) łączy się z ul. Rzgowską, znajdowała się pętla autobusowa w Józefowie (dziś ta okolica zmieniła się znacząco). Stąd było już blisko do krańcówki Paradna/Wołodyjowskiego, która w początkach komunikacji autobusowej miała ogromne znaczenie. Kończyła tam bieg linia 55 (z Chojen) oraz od 1959 – linia 62 (z Dubois), tym samym był to węzeł przesiadkowy dla podróżujących pomiędzy Rudą a Chojnami. Obecnie teren krańcówki, dwukrotnie przebudowanej, zasłonięty jest ekranami dźwiękochłonnymi.
Kolejne dwa przystanki to zajezdnie związane z trakcją autobusową. Najpierw uczestnicy wycieczki zatrzymali się przy skrzyżowaniu ul. Siostrzanej i Granicznej, gdzie powstać miała zajezdnia autobusowa. Prace studialne nad adaptacją obiektu do potrzeb bazy rozpoczęto w połowie lat 80. XX w., pod koniec dekady ruszyły prace budowlane. Niestety, na początku lat 90., w dobie przemian ustrojowych, projekt zarzucono. Ostatnim przystankiem na trasie była zajezdnia Chocianowice, działająca nieprzerwanie od 1901 roku remiza tramwajowa. W latach 1934-1939 gościła pod swoim dachem autokary ŁWEKD, a w okresie od 1948 do 1959 roku – autobusy debiutującej łódzkiej komunikacji autobusowej.
O historii łódzkich autobusów opowiadał Bartosz Stępień z Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź, a każdy uczestnik otrzymał rocznicowe materiały informacyjne i drobne gadżety.