Aktualności
2018-08-07 07:35
15 lat Turystycznej Linii Tramwajowej
Artykuł archiwalny
W czerwcu 2003 r. Klub Miłośników Starych Tramwajów zaproponował MPK-Łódź uruchomienie kursującej co niedzielę turystycznej linii tramwajowej, której obsługę mógłby stanowić tabor historyczny. Pomysł został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Spółki i tym sposobem, 3 sierpnia 2003 r. uruchomiono tramwajową linię turystyczną „0”, obsługiwaną historycznym składem 5N (337) + 5ND (644). MPK-Łódź zajęło się wydrukiem biletów oraz przydzieliło motorniczego, a wolontariusze z KMST zapewnili obsługę konduktorską oraz projekty graficzne biletów i plakatów, a także wzięli na siebie część promocji. Podówczas na linii turystycznej obowiązywała taryfa tzw. komercyjna – sprzedawano specjalnie przygotowane bilety.
W latach 2003-2006 jej trasa wiodła z zajezdni Dąbrowskiego na Zdrowie, 2007-2009 ze Zdrowia do na Wycieczkową (między dwoma wielkimi „zielonymi płucami Łodzi”), w roku 2010 ponownie pomiędzy zajezdnią Dąbrowskiego a Zdrowiem. Rok 2011 przyniósł wiele zmian: zabytkowy skład zaczął stacjonować na Chocianowicach, a na linii „0” zaczęły obowiązywać bilety lokalnego transportu zbiorowego. Ponadto „zerówka” wróciła na „zieloną” trasę ze Zdrowia na Wycieczkową, a 30 czerwca otrzymała zaszczytne wyróżnienie „Punkt dla Łodzi” w kategorii „Atrakcje” za żywe spotkanie z historią komunikacji miejskiej.
Wielkie zmiany organizacyjne nastąpiły w roku 2012, gdy zabytkowy skład 5N+5ND kursować zaczął na najbardziej malowniczej linii tramwajowej w Polsce – 43 – do Lutomierska. Ponieważ zarzucono odrębność oznakowania, dla określenia idei kursów zabytkowym składem zaczęto używać określenia „Tramwajowa Linia Turystyczna” (na linię „0”, a potem jako brygadę linii 43). Dał zauważyć się znaczący przyrost pasażerów i zwiększone zainteresowanie również wśród turystów spoza kraju. Na trasie czekały liczne zabytki i atrakcje turystyczne, zarówno w Łodzi, jak i w Konstantynowie Łódzkim czy Lutomiersku. Widok zabytkowego składu na kratownicowym moście w Lutomiersku stał się niemalże ikoniczny.
Przygotowania do obchodów piętnastolecia Turystycznej Linii Tramwajowej rozpoczęły się już w sezonie wiosennym. W Zakładzie Techniki MPK-Łódź dokonano remontu kapitalnego wozu silnikowego 5N (337), po którym zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz wygląda znakomicie. Natomiast w Zajezdni Muzealnej Brus członkowie KMST odsłonili wystawę poświęconą historii tej linii, na której zobaczyć można m.in. bilety i karnety obowiązujące w poprzednich latach.
Obchody w dniu 5 sierpnia 2018 r. miały podniosły charakter – tego dnia dwie pozostałe brygady linii 43 obsługiwane były należącymi do Klubu przegubowcami 803N – „parówką” (nr 2) i „kanciakiem” (37), pieczołowicie utrzymywanymi w stanie gotowości do ruchu przez członków Klubu w ich wolnym czasie. Na linii kursował jeszcze skład „osiemsetpiątek” (1830+31) w starym malowaniu, dopełniając niezwykły dobór pojazdów na linii 43. Niestety, z powodu kradzieży sieci górnej w rejonie Kazimierza, historyczne tramwaje nie dotarły do Lutomierska. Zupełnie przypadkiem sieć zdewastowano dosłownie na dwa dni przed planowaną imprezą.
Tramwajowa Linia Turystyczna jest przykładem doskonałej współpracy KMST, MPK-Łódź i ZDiT w zakresie obsługi, promocji i utrzymania tej wakacyjnej atrakcji. Co więcej, wielu konduktorów, którzy zaczynali od wolontariatu na linii „0” obecnie pracuje w Spółce lub w Zarządzie. Dzięki tej swoistej „kuźni kadr” rosną nowe pokolenia ludzi zaangażowanych w sprawy historii i współczesności komunikacji miejskiej w Łodzi. Wszystkim zaangażowanym w utrzymanie Turystycznej Linii Tramwajowej wolontariuszom KMST należy życzyć jeszcze wielu następnych jubileuszy!