Nasza strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej x

MPK-Łódź Spółka z o.o.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z o.o. 90-132 Łódź, ul Tramwajowa 6

serwisy informacyjne

  • Kanały informacyjne
  • MPK na facebook

    MPK na facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Subskrypcja
  • polski
  • English

Zmiany rozkładów

Od dnia 18 grudnia 2014r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 11, 12, 16A

więcej

Od dnia 17 grudnia 2014r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 98, 98A, 98B, 99, 99

więcej

Od nocy z 16/17 do nocy z 19/20 grudnia 2014r, w relacji plac Wolności - Ozorków nie będą kursowały tramwaje linii 46

więcej

Od dnia 15 grudnia 2014r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 85, 85A, N4

więcej

Od dnia 3 grudnia 2014r., zmianie ulegnie rozkład jazdy linii 80, 90

więcej

Od dnia 1 grudnia 2014r., zmianie ulegną rozkłady jazdy linii 12, 61, 75, 76, Z10

więcej

Od dnia 24 listopada 2014r. (linia nocna od nocy 24/25 listopada br.) ulegną zmianie trasy autobusów linii 99, 99A, N2

więcej

Od dnia 22 listopada 2014 r. do odwołania, ulegną zmianie trasy linii 12, 14, 98B, Z10

- jednocześnie zawieszone zostanie kursowanie tramwajowej linii 8

więcej

Od dnia 22 listopada 2014r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 4, 5, 7, 9, 9A,13, 86, 98, 98A, N2

więcej

Od dnia 19 listopada 2014r., w związku z uruchomieniem przystanków Wiączyń Dolny 16A, ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 91, 91A, 91B

więcej

Od dnia 15 listopada 2014r., ulegną zmianie trasy autobusów linii 73, 89

więcej

Od dnia 6 listopada 2014r., w związku z uruchomieniem przystanku Św. Teresy - Kaczeńcowa, ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 81, 84, 84A, 89

- jednocześnie informujemy, że od 9 listopada 2014r., w niedziele i święta nie kursują autobusy linii 89

więcej

Od dnia 3 listopada 2014 r. ulegną zmianie trasy autobusów linii 6., 76, 81, 84, 84A, 89

więcej

Od nocy 6/7 października 2014 r. do odwołania ulegną zmianie trasa autobusu linii N4, N7

więcej

Od dnia 18 września 2014r. ulegnie zmianie rozkład jazdy autobusów linii 69, 69A, 69B

więcej

Na poniższych liniach kursują wyłącznie autobusy niskopodłogowe: 50, 50A, 51, 51A, 51B, 53, 53A, 54, 54A, 55, 56, 60, 60A, 60B, 61, 62, 62A, 63, 64, 66,67,68,71,71A,72, 73, 74, 74A,74B,78, 78A, 79, 84, 84A, 88, 88A, 89, 90, 91, 91A, 91B, 92, 93 i 94

więcej

Rozkłady jazdy Tramwaje Autobusy Nocne
Rozkład na:
Moje linie
Zaplanuj swoją podróż

Aktualności

2007-08-21 10:38

Autobus na gaz w Łodzi


Artykuł archiwalny

      Do końca sierpnia MPK-Łódź będzie testować autobus napędzany gazem metanowym - CNG. Irisbus Citelis 18 CNG został udostępniony przez MZK-Słupsk.
Autobus wyprodukowało francusko – czeskie konsorcjum „Irisbus”. Testowany pojazd to 18-metrowy przegubowiec.

Dane techniczne:

  1. Wymiary zewnętrzne : długość - 17 800 mm
    wysokość z butlami - 3 295 mm – butle zamontowane są na dachu pojazdu
    szerokość – 2500 mm
  2. Ilość miejsc siedzących, stojących - 43 + 83
  3. Typ silnika (pojemność, moc) - F2BE 0642C , 228 kW / przy 2000 obr./min
  4. Typ skrzyni biegów (producent) : ZF 4 HP502 Automatic
  5. Pojemność zbiorników gazu wodna/gaz : 10x155 l , około 310 m3
  6. Zużycie paliwa średnie (podawane przez producenta) : 68 m3 / zmienne zależne od warunków eksploatacji /
  7. Zasięg na zbiornikach : około 450 km.

      CNG to paliwo tanie i oszczędne w eksploatacji. Jest ekologiczne, cichsze (poziom hałasu emitowanego przez silniki napędzane gazem CNG jest o jedną trzecią niższy od poziomu hałasu generowanego przez tradycyjne układy napędowe) i „czystsze” (poziom emisji substancji szkodliwych w spalinach silników tłokowych zasilanych gazem ziemnym jest kilkakrotnie niższy) w porównaniu z napędami tradycyjnymi. Pojazdy zasilane gazem CNG są znacznie bezpieczniejsze dla uczestników ruchu drogowego, niż pojazdy zasilanie benzyną, olejem napędowym, a zwłaszcza LPG. Wynika to z bardzo rygorystycznych przepisów dotyczących urządzeń i systemów zasilania gazem CNG oraz najwyższego poziomu technologii stosowanych w tych systemach.
Tabor autobusowy CNG jest jednak droższy od dieslowskiego o ok.15 – 20%. Wymaga również rozbudowanej i dostosowanej infrastruktury sprężania gazu oraz dodatkowych stanowisk tankowania i obsługi (wraz z restrykcyjnymi normami bezpieczeństwa). Są to inwestycje, które zwracają się przy znacznej wymianie taboru (około 70 sztuk).
MPK - Łódź rozważa w przyszłości zakup taboru napędzanego gazem CNG. Testowany pojazd pozwoli na sprawdzenie jego walorów eksploatacyjnych w warunkach łódzkich.


zd_1_21_08_2007_s.jpg
zd_2_21_08_2007_s.jpg
zd_3_21_08_2007_s.jpg


 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.