Nasza strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej x

MPK-Łódź Spółka z o.o.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z o.o. 90-132 Łódź, ul Tramwajowa 6

serwisy informacyjne

  • Kanały informacyjne
  • BIP
  • Subskrypcja
  • polski
  • English

Zmiany rozkładów

Od dnia 22 listopada 2014 r. do odwołania, ulegną zmianie trasy linii 12, 14, 98B, Z10

- jednocześnie zawieszone zostanie kursowanie tramwajowej linii 8

więcej

Od dnia 22 listopada 2014r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 4, 5, 7, 9, 9A,13, 86, 98, 98A, N2

więcej

Od dnia 19 listopada 2014r., w związku z uruchomieniem przystanków Wiączyń Dolny 16A, ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 91, 91A, 91B

więcej

Od dnia 15 listopada 2014r., ulegną zmianie trasy autobusów linii 73, 89

więcej

Od dnia 8 listopada 2014 r. ulegnie zmianie trasa autobusu linii 71A

więcej

Od dnia 8 listopada 2014r., ulegną zmianie rozkłady jazdy autobusów linii 62, 62A, 71

więcej

Od dnia 6 listopada 2014r., w związku z uruchomieniem przystanku Św. Teresy - Kaczeńcowa, ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 81, 84, 84A, 89

- jednocześnie informujemy, że od 9 listopada 2014r., w niedziele i święta nie kursują autobusy linii 89

więcej

Od dnia 3 listopada 2014 r. ulegną zmianie trasy autobusów linii 6., 76, 81, 84, 84A, 89

więcej

Od dnia 20 października 2014r. do dowołania ulegną zmianie trasy autobusów linii 90, 91, 91A, 91B

więcej

Od dnia 13 października 2014 r. do odwołania ulegną zmianie trasy autobusów linii 54, 54A, 82, 82A

więcej

Od nocy 6/7 października 2014 r. do odwołania ulegną zmianie trasa autobusu linii N4, N7

więcej

Od dnia 20 września 2014 r. (linia nocna od nocy 19/20 września) do odwołania ulegną zmianie trasy autobusów linii 99, 99A, N2

więcej

Od dnia 18 września 2014r. ulegnie zmianie rozkład jazdy autobusów linii 69, 69A, 69B

więcej

Od dnia 15 sierpnia 2014r. ulegnie zmianie trasa autobusów linii 53

więcej

Od dnia 26 lipca 2014r., ulegną zmianie trasy linii 8, 12, 14

więcej

Od dnia 20 lipca 2014r. ulegną zmianie trasy autobusów linii 54, 54A, 82, 82A

więcej

Na poniższych liniach kursują wyłącznie autobusy niskopodłogowe: 50, 50A, 51, 51A, 51B, 53, 53A, 54, 54A, 55, 56, 60, 60A, 60B, 61, 62, 62A, 63, 64, 66,67,68,71,71A,72, 73, 74, 74A,74B,78, 78A, 79, 84, 84A, 88, 88A, 89, 90, 91, 91A, 91B, 92, 93 i 94

więcej

Rozkłady jazdy Tramwaje Autobusy Nocne
Rozkład na:
Moje linie
Zaplanuj swoją podróż

Aktualności

2007-08-21 10:38

Autobus na gaz w Łodzi


Artykuł archiwalny

      Do końca sierpnia MPK-Łódź będzie testować autobus napędzany gazem metanowym - CNG. Irisbus Citelis 18 CNG został udostępniony przez MZK-Słupsk.
Autobus wyprodukowało francusko – czeskie konsorcjum „Irisbus”. Testowany pojazd to 18-metrowy przegubowiec.

Dane techniczne:

  1. Wymiary zewnętrzne : długość - 17 800 mm
    wysokość z butlami - 3 295 mm – butle zamontowane są na dachu pojazdu
    szerokość – 2500 mm
  2. Ilość miejsc siedzących, stojących - 43 + 83
  3. Typ silnika (pojemność, moc) - F2BE 0642C , 228 kW / przy 2000 obr./min
  4. Typ skrzyni biegów (producent) : ZF 4 HP502 Automatic
  5. Pojemność zbiorników gazu wodna/gaz : 10x155 l , około 310 m3
  6. Zużycie paliwa średnie (podawane przez producenta) : 68 m3 / zmienne zależne od warunków eksploatacji /
  7. Zasięg na zbiornikach : około 450 km.

      CNG to paliwo tanie i oszczędne w eksploatacji. Jest ekologiczne, cichsze (poziom hałasu emitowanego przez silniki napędzane gazem CNG jest o jedną trzecią niższy od poziomu hałasu generowanego przez tradycyjne układy napędowe) i „czystsze” (poziom emisji substancji szkodliwych w spalinach silników tłokowych zasilanych gazem ziemnym jest kilkakrotnie niższy) w porównaniu z napędami tradycyjnymi. Pojazdy zasilane gazem CNG są znacznie bezpieczniejsze dla uczestników ruchu drogowego, niż pojazdy zasilanie benzyną, olejem napędowym, a zwłaszcza LPG. Wynika to z bardzo rygorystycznych przepisów dotyczących urządzeń i systemów zasilania gazem CNG oraz najwyższego poziomu technologii stosowanych w tych systemach.
Tabor autobusowy CNG jest jednak droższy od dieslowskiego o ok.15 – 20%. Wymaga również rozbudowanej i dostosowanej infrastruktury sprężania gazu oraz dodatkowych stanowisk tankowania i obsługi (wraz z restrykcyjnymi normami bezpieczeństwa). Są to inwestycje, które zwracają się przy znacznej wymianie taboru (około 70 sztuk).
MPK - Łódź rozważa w przyszłości zakup taboru napędzanego gazem CNG. Testowany pojazd pozwoli na sprawdzenie jego walorów eksploatacyjnych w warunkach łódzkich.


zd_1_21_08_2007_s.jpg
zd_2_21_08_2007_s.jpg
zd_3_21_08_2007_s.jpg


 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.