Nasza strona wykorzystuje pliki cookie. Dowiedz się więcej x

MPK-Łódź Spółka z o.o.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne - Łódź Spółka z o.o. 90-132 Łódź, ul Tramwajowa 6

serwisy informacyjne

  • Kanały informacyjne
  • MPK na facebook

    MPK na facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Subskrypcja
  • polski
  • English

Zmiany rozkładów

W dniach 20-21 kwietnia 2014r., Święta Wielkanocne, do Centrum Handlowego Ptak nie będą kursowały autobusy linii 50 i 70

więcej

Od dnia 16 kwietnia 2014r ulegnie zmianie rozkład jazdy linii S3

więcej

Od dnia 10 kwietnia 2014r., zostaną uruchomione dodatkowe tymczasowe przystanki autobusowe Warszawska - Słowicza, dla linii Z3

więcej

Od dnia 6 kwietnia 2014r., ulegnie zmianie rozkład jazdy linii 89

więcej

Od dnia 5 kwietnia 2014r. do odwołania, w związku z rozpoczęciem robót drogowych na ulicy Inflanckiej, ulegną zmianie trasy linii 3, 66

- uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza linia Z3, S3

więcej

Od dnia 5 kwietnia 2014r. , w kursach wyjazdowych i zjazdowych ulegnie zmianie trasa linii 73

więcej

Od dnia 5 kwietnia 2014r., na swoją stałą trasę w Strykowie, powrócą autobusy linii 60

więcej

Od dnia 1 kwietnia 2014r. ulegną zmianie rozkłady jazdy autobusów linii 53, 53A, 54A, 55, 70, 70A, 70B, 74, 74A, 74B, 80, 83

więcej

Od dnia 31 marca 2014r. ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 8, 52, 92

więcej

Od dnia 22 marca 2014r. (linia nocna z 21/22 marca 2014 r.), do odwołania ulegną zmianie trasy autobusów linii 57, 64, 81, 87, N6

więcej

Od dnia 21 marca do 22 kwietnia 2014r., do starej pętli autobusowej Rokicińska/Puszkina, skróceniu ulegnie trasa autobusów linii 77

więcej

Od dnia 20 marca 2014r., do odwołania, w związku z rozpoczęciem robót drogowych na ulicy Jaracza, ulegną zmianie trasy autobusów linii 86, 96, Z5

więcej

Od dnia 19 lutego 2014r., w związku z przebudową ul. Rojnej na odcinku Rydzowa - Kaczeńcowa, ulegną zmianie trasy autobusów linii 6., 76, 78, 78A, 83, 96, N1, N3

więcej

Od nocy 18 na 19 listopada 2013r. ulegną zmianie trasy autobusów linii: N1, N2, N3, N4, N5, N6, N7

więcej

Na poniższych liniach kursują wyłącznie autobusy niskopodłogowe: 50, 50A, 51, 51A, 51B, 53, 53A, 54, 54A, 55, 56, 60, 60A, 60B, 61, 62, 62A, 63, 64, 66,67,68,70B,71,71A,72, 73, 74, 74A,74B,78, 78A, 79, 84, 84A, 88, 88A, 89, 90, 91, 91A, 91B, 92, 93 i 94

więcej

Rozkłady jazdy Tramwaje Autobusy Nocne
Rozkład na:
Moje linie
Zaplanuj swoją podróż

Aktualności

2007-08-21 10:38

Autobus na gaz w Łodzi


Artykuł archiwalny

      Do końca sierpnia MPK-Łódź będzie testować autobus napędzany gazem metanowym - CNG. Irisbus Citelis 18 CNG został udostępniony przez MZK-Słupsk.
Autobus wyprodukowało francusko – czeskie konsorcjum „Irisbus”. Testowany pojazd to 18-metrowy przegubowiec.

Dane techniczne:

  1. Wymiary zewnętrzne : długość - 17 800 mm
    wysokość z butlami - 3 295 mm – butle zamontowane są na dachu pojazdu
    szerokość – 2500 mm
  2. Ilość miejsc siedzących, stojących - 43 + 83
  3. Typ silnika (pojemność, moc) - F2BE 0642C , 228 kW / przy 2000 obr./min
  4. Typ skrzyni biegów (producent) : ZF 4 HP502 Automatic
  5. Pojemność zbiorników gazu wodna/gaz : 10x155 l , około 310 m3
  6. Zużycie paliwa średnie (podawane przez producenta) : 68 m3 / zmienne zależne od warunków eksploatacji /
  7. Zasięg na zbiornikach : około 450 km.

      CNG to paliwo tanie i oszczędne w eksploatacji. Jest ekologiczne, cichsze (poziom hałasu emitowanego przez silniki napędzane gazem CNG jest o jedną trzecią niższy od poziomu hałasu generowanego przez tradycyjne układy napędowe) i „czystsze” (poziom emisji substancji szkodliwych w spalinach silników tłokowych zasilanych gazem ziemnym jest kilkakrotnie niższy) w porównaniu z napędami tradycyjnymi. Pojazdy zasilane gazem CNG są znacznie bezpieczniejsze dla uczestników ruchu drogowego, niż pojazdy zasilanie benzyną, olejem napędowym, a zwłaszcza LPG. Wynika to z bardzo rygorystycznych przepisów dotyczących urządzeń i systemów zasilania gazem CNG oraz najwyższego poziomu technologii stosowanych w tych systemach.
Tabor autobusowy CNG jest jednak droższy od dieslowskiego o ok.15 – 20%. Wymaga również rozbudowanej i dostosowanej infrastruktury sprężania gazu oraz dodatkowych stanowisk tankowania i obsługi (wraz z restrykcyjnymi normami bezpieczeństwa). Są to inwestycje, które zwracają się przy znacznej wymianie taboru (około 70 sztuk).
MPK - Łódź rozważa w przyszłości zakup taboru napędzanego gazem CNG. Testowany pojazd pozwoli na sprawdzenie jego walorów eksploatacyjnych w warunkach łódzkich.


zd_1_21_08_2007_s.jpg
zd_2_21_08_2007_s.jpg
zd_3_21_08_2007_s.jpg


 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.