MPK-Lodz Spolka z o.o.

MPK-Lodz Co. LTD

information services

  • RSS
  • MPK on facebook

    MPK on facebook

  • YouTube
  • BIP
  • Newsletter
  • polski
  • English

Timetable changes

Od dnia 18 do 30 czerwca 2018 r., zmianie ulegnie trasa autobusu linii 63

more

Od nocy 8/9 czerwca 2018 r. ulegną zmianie trasy linii N4A, N4B, N7B

more

Od dnia 2 czerwca 2018 r. zmieni się rozkład jazdy linii 69A, 69B

more

Od 2 czerwca do 30 września 2018r., w każda sobotę i niedzielę będzie kursowała "Turystyczna linia tramwajowa po Łodzi", linia 120

more

Od nocy 31 maja / 1 czerwca 2018r. do odwołania zmianie ulegną trasy linii 12, 18, 58A, 58B, N7A, N7B

- jednocześnie ulegnie zmianie rozkład jazdy linii KZ, która zmieni nazwę na Z12

more

Od dnia 1 czerwca 2018 r. zmianie ulegną rozkłady jazdy linii: 3, 4, 5, 8, 9A, 9B, 10A, 10B, 13, 14, 15, N9

more

Od nocy 18/19 maja 2018 r. do odwołania zmianie ulegnie tymczasowa trasa autobusów linii nocnych N4A, N4B, N7B

more

Od dnia 9 maja 2018r., do odwołania ulegną zmianie trasy linii 12, 15, N4A, N7B

- jednocześnie uruchomiono autobusową komunikację zastępczą na trasie Stoki - Telefoniczna Zajezdnia - linia Z

more

Od dnia 7 maja 2018r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 8, 52, 72, 72D, 80

more

Od dnia 5 maja 2018r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 74A, 74B

more

Od dnia 5 maja 2018 r. zmianie ulegnie trasa autobusowej linii 57

more

Od dnia 5 maja 2018 r. (sobota) zostaje przywrócona trasa autobusów linii Z46

more

Od dnia 2 maja 2018r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 53E

more

Od dnia 1 maja 2018r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii Z45, Z46

more

Od dnia 1 maja 2018 r., uruchomione zostaną linie 51A, 51B

- zawieszone zostanie kursowanie autobusowej linii 67

more

Od dnia 14 kwietnia 2018r., ulegną zmianie rozkłady jazdy linii 6, 72

more

Od dnia 21 marca 2018 r. (środa) zmianie ulegną trasy autobusów linii 60A, 60B, 60C, 60D

more

Timetables Trams Buses Nights
Timetables for:
My lines
Plan your trip

Aktualności

2017-09-14 15:01

Łódź testuje innowacyjny system płatności za przejazdy

Karta płatnicza zamiast biletu komunikacji miejskiej: Łódź testuje innowacyjny system płatności za przejazdy

Nowe, cyfrowe rozwiązanie, opracowane wspólnie z Mastercard i Mennicą Polską, zapewni pasażerom wygodę, a miastu przyniesie oszczędności

Jak będzie działał nowy system? Zobacz!




FAQ - czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:



Łódź, 14 września 2017 r. – MPK-Łódź, Mastercard i Mennica Polska wspólnie ogłosiły udostępnienie w łódzkiej komunikacji miejskiej nowego, elektronicznego systemu rozliczania przejazdów. Dzięki niemu pasażerowie nie będą musieli kupować osobnych biletów – tę funkcję przejmą ich własne karty płatnicze. W efekcie płacenie za przejazdy stanie się szybsze, prostsze i wygodniejsze. Rozwiązanie zostanie udostępnione od 16 września w ramach pilotażu, który obejmie linie tramwajowe 10A i 10B. To jeden z najnowocześniejszych na świecie, oparty na cyfrowej wymianie informacji system, a dzięki jego wdrożeniu Łódź stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, która wykorzysta go dla sprawnej i efektywnej kosztowo obsługi pasażerów.

Aby system mógł działać, w każdym z tramwajów jeżdżących na linii 10A oraz 10B zainstalowane zostały nowoczesne, wyposażone w wyświetlacz LCD kasowniki, dostarczone przez Mennicę Polską. W sumie to 130 urządzeń w 21 pojazdach zatrzymujących się na 33 przystankach. Korzystanie z systemu wymaga od pasażera następujących czynności: wsiadając do tramwaju, podróżujący powinien zarejestrować swoje wejście w systemie poprzez wybranie na kasowniku rodzaju biletu (normalny lub ulgowy) i zbliżenie do niego swojej karty płatniczej. Transakcja zostaje potwierdzona w ciągu zaledwie 0,5 sekundy. Wysiadając, pasażer powinien ponownie zbliżyć tę samą kartę płatniczą, a kasownik wyświetli informację o prawidłowo przeprowadzonej operacji, co będzie równoznaczne z zakończeniem przejazdu i rozliczeniem transakcji.

System oparty jest na nowej taryfie Wejście/Wyjście. Umożliwia ona zapłacenie tylko za faktycznie przejechaną liczbę przystanków, ponieważ informację tę odnotowuje system.

naklejka_v_5.jpg


Opłaty odpowiadają kwotom z taryfy czasowej. Przykładowo, przejechanie 13 przystanków zajmuje około 20-21 minut i kosztuje 2,80 zł, tak jak w przypadku biletu 20-minutowego. Przewaga przystankowej taryfy polega na tym, że pasażer płaci dokładnie za tyle, ile przejechał, nie nadpłaca zaś za minuty, z których nie skorzystał.

v9_wewy_v2.jpg


Dzięki wyposażeniu kasowników w funkcję terminala karta płatnicza może z powodzeniem pełnić rolę biletu komunikacji miejskiej. Kasownik taki łączy się z serwerami MPK-Łódź, które wyliczają należną opłatę za przejazd. Następnie otwierane jest połączenie z siecią płatności bezgotówkowych, a opłata jest uiszczana bezpośrednio z konta bankowego powiązanego z kartą płatniczą użytą przez pasażera. Nad bezpieczeństwem danych przesyłanych między poszczególnymi instytucjami czuwać będą systemy płatnicze, takie jak Mastercard, zapewniające wysokiej klasy zabezpieczenia, standardowo używane do rozliczeń bezgotówkowych opartych o karty płatnicze.




Nowe rozwiązanie w łódzkiej komunikacji miejskiej przynosi korzyści zarówno pasażerom, jak i miastu. Dzięki temu, że funkcję biletu przejmuje karta płatnicza, którą i tak mamy zazwyczaj przy sobie, nie trzeba mieć przy sobie biletu czy pamiętać o jego zakupie w kiosku, automacie lub aplikacji mobilnej. Transakcja odbywa się błyskawicznie i automatycznie, z wykorzystaniem popularnej technologii płatności zbliżeniowych. MPK-Łódź przewiduje, że dzięki temu, iż płacenie za przejazd stanie się prostsze, szybsze i wygodniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, więcej mieszkańców zdecyduje się skorzystać z komunikacji miejskiej, co może docelowo wpłynąć m.in. na zmniejszenie ruchu aut na ulicach Łodzi. Jednocześnie miasto zaoszczędzi pieniądze poświęcane na produkcję, dystrybucję i sprzedaż biletów starego typu.

„Łódzkie MPK jest liderem we wprowadzaniu nowoczesnych rozwiązań ułatwiających wnoszenie opłaty za przejazdy środkami komunikacji miejskiej. Liczymy, że ten pomysł to przyszłość i w niedługim czasie będzie znaczącym kanałem wnoszenia opłat. Rozwiązanie, którego pilotaż rozpoczniemy 16 września, łączy wiele zalet i daje pasażerowi możliwość płacenia za rzeczywistą usługę – za tyle przystanków, ile przejechał. Jego wprowadzenie nie zastąpi oferty dla osób stale korzystających z komunikacji zbiorowej. Dedykowane jest dla pasażerów sporadycznie korzystających z komunikacji na krótkich odcinkach” – mówi Zbigniew Papierski, Prezes Zarządu MPK-Łódź Sp. z o.o.

„Nasze badania opinii potwierdzają, że Polacy doceniają wygodę i szybkość, jakie oferują im cyfrowe rozwiązania. Między innymi dlatego jesteśmy wśród trzech krajów na świecie, gdzie nowoczesne płatności zbliżeniowe są najbardziej rozpowszechnione. Już dziś ponad ⅔ wszystkich płatności kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Dlatego wierzę, że nowy system płatności za przejazdy przypadnie łodzianom do gustu, ponieważ jest oparty na technologii, którą już znają i cenią. Skoro zbliżeniowo możemy zapłacić już praktycznie wszędzie tam, gdzie są akceptowane płatności bezgotówkowe, to czemu nie płacić tak za przejazd tramwajem?” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

„Open Payment System to bardzo wygodny sposób wnoszenia opłat za przejazdy środkami transportu publicznego. Można go opisać za pomocą trzech prostych słów: wybierz, zbliż, jedź. W szczegółach wygląda to tak: - wybierz rodzaj ulgi, która Ci przysługuje, - zbliż kartę płatniczą do kasownika, - podróżuj bez uprzednio kupionego biletu, bez znajomości taryfy a system informatyczny Mennicy pobierze właściwą opłatę. To idealne rozwiązanie dla osób ceniących wygodę i szybkość” – mówi Jacek Sieński, Dyrektor Handlowy Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A.

Nowe rozwiązanie zostanie wdrożone w formie pilotażu, aby zbadać m.in. zainteresowanie pasażerów korzystaniem z takiego systemu. Jeśli cyfrowe kasowniki i karty płatnicze zastępujące tradycyjne bilety spodobają się łodzianom, system może zostać rozszerzony na inne linie i środki komunikacji miejskiej. Podobne systemy funkcjonują już w wybranych europejskich miastach, takich jak m.in. Londyn czy Madryt.

Więcej informacji na temat nowego rozwiązania można znaleźć na stronie MPK-Łódź: www.ops.lodz.pl

 

© MPK-Łódź Spółka z o.o.